fredag 17 juli 2009

Stranddebut

"Du är näst blekast på stranden", sa Maken glatt när han kommit upp ur vattnet.
"Tack för den, du! Jag undrade just varför alla stirrade på mig", svarade jag surt.
"Nej, alla stirrar på dig för att du är så snygg och sexig", sa han och pussade mig på kinden.
Jag suckade djupt, lade mig tillrätta, försökte släta ut rynkan mellan ögonbrynen och ignorera småflugorna. Måsarna skrek på avstånd och jag uppfattade mikro-delar av samtal omkring mig:
"Då undrade hon hur kvinnan han är gift med ser ut, och då sa jag att hon ser väl ut som Karin gör... Va?... Nä, hon hade väl satt lite press på honom, han hade väl sagt att han skulle skilja sig, men det hände ju ingenting... Nä, så är det ju... Så jag sa till henne att så här kan hon ju inte hålla på..."
"Jo, mellan Gränna och Tranås. Jättehärligt! Två stugor, och så får man låna mjärdar."
"Ja, jag följer gärna med, det kan vara kul för ungarna... lite Emil i Lönneberga liksom. Fast man får väl ha ficklampor i stället för lyktor, då..."
"Det är lätt att tappa bort dem här... och man kan ju aldrig vara säker på att det inte finns några perversa typer..."
"...och då sa jag att han får väl för fan ta sig till Bolaget själv! Jag hade ju köpt både flintastek och Cabanos..."

Efter en halvtimme vände jag på mig. Efter ytterligare en kvart gick solen i moln. Efter ytterligare några minuter såg jag mig omkring. Stranden avfolkades snabbt. Precis som om havet blev giftigt så fort solen försvann. Jag var hungrig. Maken och Lillprinsen kastade frisbee i vattnet. När de kom tillbaka åkte vi och köpte Fish & Chips. Jag bestämde att eftersom en liten var ungefär en tredjedel så stor som en regular på Iffley Road Chippy, så räknar jag bara hälften så många points. Och jag fick Mushy Peas.

Nu är jag ännu tröttare än förut. Har svårt för att bestämma mig om jag ska glo på dumburken, eller sätta mig på altanen och tända en brasa och dricka lite vatten. (Hann inte till Bolaget, och Syster Ysters bag-in-box är slut). Det är musikunderhållning på Stålis i kväll, så jag lär höra rätt bra i trädgården också.

Inga kommentarer: