onsdag 1 juli 2009

En dag till...

Det har varit så varmt, så varmt... Men ikväll kom jag i alla fall iväg ut och joggade en stund. Med hund. Vilket, eftersom det är en hund, och inte en tik, innebär måååånga stopp. Men, med tanke på värmen, var det ändå ganska ok. Just nu är det mycket mat, och inte mycket motion. Men ibland måste det få vara det!

Igår var jag med Faster på Gudmundsgården och handlade korv, skinka och revben. Sedan stannade vid en liten gårdsbutik. I en liten skrubb fanns tomma backar, där färskpotatis och nyuppdragen lök legat, men den var slut. I kylskåpet fanns bara en flaska flädersaft kvar. Och ägg. Små och stora, bruna och vita. Jag lade 30 kr i skrinet, tog flaskan med saft, och skrev min signatur, innan vi åkte vidare till SIA-glass.

Det var som väntat ordentligt med folk i SIAs butik. Det är inte konstigt, när man kan köpa världens godaste hjortronglass för inga pengar alls, eftersom det är för mycket i paketen. Men man kan också köpa lokalt producerat mjöl, kallpressad, ekologisk rapsolja och tårtor från Almondy. Och strössel, rån och andra glasstillbehör förståss. För att begränsa mig hade jag bara tagit med mig två mindre kylväskor, så det var tur att Faster hade en jättestor. Annars hade inte 5-litersburken med chokladglass med basilika fått plats! (Den betalade jag 19,90 för!)

Idag har jag ätit smörgås med pastramikryddad skinka från glad gris till frukost, pasta med bacon och pesto, champinjoner och lök till lunch och glada revbenspjäll kryddade med färsk rosmarin, vitlök och gott om himalayasalt, serverat med vita bönor i tomatsås till middag. Till efterrätt blev det ett berg av färska jordgubbar, vaniljglass och chokladglass med basilika. Och vilken glass!!! Jag är salig! (Och flädersaften var gudomlig den också.)

Hittade dessutom ett företag i Skåne som levererar veckolådor med ekologiska grönsaker till Falkenberg, ett par kvarter från där jag bor! Ska förhandla med Maken om ett abonemang.

Inga kommentarer: