torsdag 16 juli 2009

Linser!

Upptäckte precis att röda linser var Duoval!!! Tjoho!!! Då kan jag äta Dahl hela tiden!

Turka daal med smör (4 port/ 3 points/portion)

3 1/4 dl röda torkade linser (skölj och rensa vid behov! Vissa fabrikat har småstenar i!) lägges i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt
6 dl vatten
1 tsk finhackad vitlök
1 tsk riven ingefära (både vitlök och ingefära finns att köpa finfördelad på burk i butikens orienthylla, men det går även att använda ingefärspulver, ca 1 kryddmått eller efter smak)
en nypa gurkmeja
1 grön hackad chilifrukt och
1/2 tsk salt
Koka upp långsamt (linser är som ärtsoppa och bränner lätt om det är för varmt) och låt puttra på låg värme i ca 30 min under lock.
Rör om kraftigt med en träslev för att mosa linserna. Låt puttra ytterligare 10 min och rör då och då.

Smält
15 g smör i en liten kastrull. Tillsätt
2-3 klyftor vitlök i tunna skivor
2-3 hela torkade chilifrukter och
1/2 tsk kumminfrön.
När vitlöken blivit ljust skär, fröna fräser och chilifrukterna börjat mörkna är det dags att hälla alltihop i linserna och röra om. Smöret gör linserna lite glansiga. Låt gärna linserna puttra ett par minuter till.

Strö gärna över hackad gräslök och lite Garam marsala före serveringen.

Kostnad: Skitbillig
Tidsåtgång: ca 60 min
Går att frysa, bra att värma i mikro.

Detta är en rätt jag aldrig tröttnar på. När den serveras med ris i Indien kallas den Dal bhaat och i Pakistan Dal chaval. Turka Daal är det engelska namnet.

Inga kommentarer: