tisdag 28 juli 2009

Produktiv dag!

Jag och Bästis var ute på kärringrally idag och kryssade mellan gårdsbutikerna i den södra delen av kommunen. Ugglarps grönt fick ett besök, men jag köpte nästan bara spetskål, för annars var det ungefär som på ICA: sockerärter från Zambia, sparris från Peru liksom... (Båstad och Torekov-eliten måste mumsa sparris av bara helsike, eftersom det inte finns en enda stängel kvar att skicka hit!!)

Vi hittade en kycklingfarm med gårdsförsäljning, gårdar som sålde ägg och honung och potatis, och så styrde vi kosan till Slöinge för att fika i Äppelgårdskaféet, men det var inte öppet idag heller!!! Onsdag till söndag... Så vi åkte hem till Rocker-Jimmy och Malinen och fick lokalt producerad glass och ännu mer lokalt producerade muffins, goda skratt och massor av mys.

Sedan drog vi vidare till Gudmundsgården och köpte korvar, via den lilla gårdbutiken på vägen som säljer lite av varje. Där köpte vi ägg för 2 kr styck och tittade på loppisen. Sedan åkte vi hem. Jag rensade ogräs tills ryggen nästan gick av, och sedan gick jag in och lade mig på soffan en liten stund före maten. Fläskkotlett, potatis, ångkokt kål, broccoli och morötter och brunsås. Gott. Men ryggen kändes fortfarande kass, så jag drog ut Maken och hunden på joggingtur: Deras andra för dagen. Det märktes, för jag sprang i från dem båda två!

Ryggen är fortfarande öm, men nu har jag rabarberchutney på spisen. Om tio minuter ska den ner i de heta burkarna och en liten klick ska avsmakas tillsammans med en bit ost. I morgon ska jag göra lite rabarberpaj till frysen och scotch eggs till picnicen på lördag. Och så får vi besök! Fullt ös!

Inga kommentarer: