lördag 18 juli 2009

The Pop Corn Conspiracy

Jag minns min barndoms fredagsmys, när Morsan poppade popcorn i smör på spisen och hur spännande det var att se hur popcornen poppade över och lyfte locket flera cm, och hur lukten av smör och majs svepte kring tindrande barnkinder. Jag hade återkommande drömmar om hur jag åt mig igenom lägenheten, som var fylld av popcorn; från rum till rum; fluffiga, vita, krispiga, varma popcorn, som krasade mellan tänderna. Ibland hände det att det blev några halvpoppade, och kanske ett eller annat opopppat popcorn kvar i grytan. När man själv började göra sina popcorn var det en hederssak att så få opoppade korn som möjligt blev kvar på botten. Jag var mäster-poppare och misslyckades sällan efter 11 års ålder.

Jag minns hur jag en gång fick uppgiften att poppa popcorn till en skoldans i femman, och stod säkert en timme vid spisen och fyllde en stor saftgryta med vitt guld, som sedan det svalnat packades i plastpåsar att sälja för 2 kr styck. Oj, vad folk köpte popcorn! Vita, krispiga, fluffiga popcorn...

Men vad har hänt med popcornen!? I går försökte jag åstakomma fredagsmys till ungarna, genom att poppa popcorn, men den sista micropoppåsen brändes av outrundlig anledning till en svart klump (och det stinker ju värre än mycket annat!). Alltså plockade jag fram påsen med "vanliga" popcornkärnor, som jag köpte för ett tag sedan för att pröva IGEN att göra popcorn på det gamla hederliga sättet, som man gjorde förr, för ungefär 10-15 år sedan. Så jag hällde olja i en kastrull, och lade i två provpopcorn, och det hände inget och det hände inget och sedan började de bli brända och sedan poppade de lite försiktig. Så jag satte i popcorn så där så det täckte botten, så som jag gjorde förr och väntade. Och det hände ingenting, och det hände inget och sedan poppade de lite. Och blev brända och stenhårda.

Aaaargh!!! Vad är det med popcornen nuförtiden!? Är det OLW som bara vill att vi ska köpa micropop? Eller är det min häll som inte är anpassad för popcorntillverkning? Hjälp, kära läsare, hjälp!

1 kommentar:

bjorn sa...

Åh, igenkänning!!!

Det är precis som du säger - det är bara att ge upp tanken på ett riktigt retro-mys. Popcornen är värdelösa.

Kanske, kanske, kanske... kan det ha att göra med att morsan använde "riktiga" kokkärl med en fet sula av gjutjärn (eller vad det nu ska vara). De gav en jämnare värme. Kanske.