tisdag 24 februari 2009

Houseläkare wanted

-Men kontakta din gynekolog först, för ett hormonprov, så kan vi utreda vidare sedan.
-Men kan inte ni ta det provet då?
-Nej, det gör vi som regel inte, men om det provet inte visar något särskilt så finns det en del annat vi kan testa för.
Så jag ringde min gynekolog. Den enda privata i hela kommunen. Jag tror ju egentligen inte på att varesig infrastruktur eller annat nödvändigt ska vara privat och vinstdrivande, men efter att ha träffat samma dryga överläkare på landstingets gynmottagning i alla år, och dessutom fått vänta tills ev. krämpor gått över av sig själva på att få en tid, kontaktade jag i höstas det privata alternativet och fick relativt snabbt en tid, samt värme och omtanke av en kvinnlig, men mjukfingrad, gyntant. Så jag ringde det privata alternativet igen.
-Vad kan vi göra för dig?
-Jag sökte för torra slemhinnor i höstas, och nu har det blivit värre och spridit sig till andra ställen än, liksom, där nere (Jag fattar inte varför jag har så svårt att prata med en läkare om sådant här, när jag utan tvekan kan skriva om det för mina 25 läsare i veckan!)
-Jaha?
-Ja, torr i ögonen, munnen är som klister, värst på natten, och resten av kroppen är som sandpapper...
-Eh, har du pratat med din läkare?
-Ja, hon sa att jag skulle kontakta er...
-Vad har hon tagit för prover på dig?
-Hon menade att vi skulle börja hos er med ett hormonprov...
(Djup suck)
-... men det tycker uppenbarligen inte du?
-Det finns ju ett antal andra saker som man skulle kunna utesluta först... Du har inga vallningar eller så?
-Nä, det tror jag inte...
-Och fortfarande regelbunden.... ja, vi kan väl ta ett prov... Men det blir inte i morgon...
-Nä, det är väl inte superakut...
-Få se..... 15 april har jag första tiden...
-Jag tar den!

Jag skulle ju kanske kunna ringa till landstingets gynmottagning också, men där är det förmodligen väntetid ända fram till midsommar, om de inte hunnit lägga ner den först och skickat patienterna till Varberg, och då kanske man kan hoppas att få en tid fram i oktober. Äh, livskvalité är en överskattad lyx och mina problem kan väl kallas i-landsdito, ska väl inte gnälla, i Etiopien går kvinnor i månader för att få komma till tittifitt, och skulle väl vara glada om de bara hade lite torra slemhinnor...

1 kommentar:

Anonym sa...

Membrasin hjälpte mig med liknande problem - det kan vara att dina fettsyror i kroppen är låga och måste boostas. Handlar mitt på vitaminvaruhuset.se kommer nästa dag. Det är dyrt men funkar! I alla fall för olika slemhinnor i kroppen. Utanpå behöver man nog annan olja! Mandel är skön, eller den oljan som apoteket säljer för rengöring på mer intima ställen (alltså - det trodde jag ALDRIG att jag skulle skriva om på en blogg!!