söndag 22 februari 2009

Thinking Day

Idag är det Thinking Day, flickscoutrörelsens stora högtid. Svenska scouter är med i både WAGGS och WOSM, World Association of Girl Guides and Scouts och World Organisation Scout Movement (eller nått). De stora internationella paraplyorganisationerna som vi sorterar under. Traditionellt har man mest firat St George sedan sammanslagningen -63. Naturligtvis var det ju pojkscouthögtiden som fick dominera!

På St George den 23 april, samlas oftast scouter runt om i världen och lyssnar på några väl valda ord om gud, kung och fosterland (typiskt manligt!). Men på Thinking Day ska man tänka. Man ska tänka på scouter runt om i världen, och sina vänner som man inte träffar. Varje år går det ut ett budskap om vad man ska tänka särskilt på. I år tänker vi på att vi KAN stoppa spridningen av sjukdomar som malaria, HIV och AIDS. Alla barnen som kom för att bada och ha kul bidrog med en slant till Scouternas världsfond.

Nu ska jag göra min läxa och baka en morotskaka och tänka på mina kamrater i Patrull Flamman, som jag inte kommer att träffa förrän i maj. De i sin tur bakar en kaka och tänker på mig. Vi ska ta bilder på oss och kakorna och lägga upp på vår patrull-blogg. Låter det fånigt? Kanske det, men jag ÄLSKAR att vara scout!

3 kommentarer:

Emeles sa...

Tänka är helt klart överskattat.

Kolla tredje delen i GP idag, så skall du få något att tänka på!

Anonym sa...

Mysigt! ;)

Emeles sa...

Homecomingstories. Plz.