söndag 15 februari 2009

Kontraster

I fredags var det kallt och klart, och Lillprinsens utlovade korv-och-marshmallow-grillning kändes alldeles överkomlig. Bästis och Luddis ville också vintergrilla. Trots att veden var aningen fuktig och väldigt kall gick brasan igång på en gång, och sprakade trevligt på, fast okluven. (Note to self: Köp ny yxa, för böveln!)

Kronprinsen och Flickvännen deltog i eldriten, och barnen satt uppradade på liggunderlagsklädda bänkar framför brasan, med sina korvar på pinnar som var över sedan sommaren (vilket var tur, för min passion för eld medför inte en självklar passion att krypa omkring i undervegetationen i trädgården för att försöka hitta bra grillpinnar i vintermörker!) Mammorna höll sig aningen bakom, bistod med ketchup och glada tillrop, smuttandes på varsitt glas vin. Mammorna åt sedan kycklingfilé, klädd i perscuittio (eller hur det stavas!) med ris, eftersom grillkorv sällan är förenlig med pointsräknande. Och drack lite mera vin. Sedan tittade vi på Sugar Rush, andra säsongen, och åt ostbågar och japan mix, som naturligtvis inte heller är pointsvänligt, men jag har minsann sparat! Och drack något glas vin till. Barnen kröp till kojs med varsin Bamse, och vi såg på mer Sugar Rush och åt upp snacksen.

På lördagen kände jag mig en smula uttorkad och slö. Men vädret var så fantastiskt att jag var tvungen att gå en ordentlig luffarrunda med hunden som naturligtvis njöt i allra högsta grad av att få springa, slänga sig i buskar och rulla omkring i frostklätt gräs. Maken skickade SMS och hade sett lejon på 3 meters håll. Han är på safari. Det är inte kallt där. Jag skickade tillbaka ett grattis på den 14-åriga förlovningsdagen. Sedan var det släkt-middag hos Moster Inga. Pappas nya familj, syrrans och vi. Kantarell-krustader med rökt skinka, kalkon med paradisäppelgelé, morotskaka... Sansade, släktsamtal. Belevat och sömnigt. Nej, inte nödvändigtvis tråkigt, bara .... sömnigt. Varesig syrran eller jag var på humör och det kändes som om det var tur att Klanton var med som det naturliga party-nav som en två-åring bara blir. Det blev ingen melodifestival i går. Även om vi var hemma i tid hade Kronprinsen och Fin myst in sig på puffen framför tvn, med zombie-film och pesto-pasta, så vi ville inte störa.

Inga kommentarer: