torsdag 26 februari 2009

Oj, vad fel det blir...

Torsdagar har alltid varit en hatdag. Jag minns att jag både på högstadiet och på gymnasiet hade äckelscheman på torsdagar, heeeela tiden. Förra året var ett undantag. Förra året tror jag att jag trivdes med torsdagarna. I år funkar det dååååligt.

Om man ska jobba 2 timmar och 12 minuter om dagen med två och en halv timmars förtroendetid i veckan att portionera ut på diverse elevhandledning och administrativa uppgifter funkar det bra, om man inte undervisar. En dryg vecka med undervisning och jag har redan trasslat till tiden igen, fastän jag bara har EN klass!

Det är torsdagsförbannelsen...

På torsdagar ska jag ha elevhandledningstid mellan kl 8 och kl 9. Det innebär att jag kommer ca 7.45 för att förbereda handledningstillfället. Efter handledningen är det en smula rast, och sedan en timmes svenska. Det innebär att jag är inne och tuggar på min förtroendetid redan innan svenska-lektionen är slut.

Dessutom har jag vissa torsdagar projekthandledning. Inte alla. Men idag hade jag det. Jag gick hem och åt lunch och hade tänkt att vila mig lite, men kom på att jag ju skulle träffa mina PA-elever strax efter ett. Så det blev att knalla tillbaka relativt omgående. 35 minuter med en grupp och närmare 1 timma med det andra arbetet jag handleder. Nu när det börjar närma sig slutet, blir det en del. Jag har alltså i princip förbrukat även min veckoranson av förtroendetid. I alla fall idag, eftersom jag bestämde mig för att ta min kollektivavtalsfika. Det var heller ingen idé att gå hem, eftersom det också var klasskonferens idag, och min handledarkollega var tjänstledig för politiskt uppdrag. Så jag satt och jobbade lite, svarade på mejl och letade material. Och sedan väntade jag tillsammans med kollegorna utanför tills det var vår tur att konferera kl 17.05.

En halvtimme senare stängde jag butiken, tackade samtliga medverkande och talade om för min rektor att jag nog hade jobbat lite för mycket idag och att jag tänkte kompa det i morgon genom att inte jobba alls. Det tyckte hon var en bra idé.

När jag kom hem åt jag, och satte mig ner för att renskriva anteckningarna från konferensen innan jag glömmer. Av 17 elever som jag är handledare för måste jag kalla 4 till samtal snarast, förbereda åtgärdsplaner och kalla föräldrarna före påsk. Ev. Blir det också elevvårdskonferens som kräver ca 3 timmar per konferens. Men det får jag ta på förtroendetiden senare... Nu får jag inte jobba mer den här veckan.

Dock kom jag på att jag måste hämta ett par böcker för att kunna nagga lite på nästnästaveckas förtroendetid, och förbereda Medeltiden, samt förbereda ett förhör på antiken.

Det här gåååår inte! Jag måste gå upp till halvtid, bara för att hinna med en klass och två projekt!!! Vad gör jag för fel!!??

2 kommentarer:

Berander sa...

Vet inte. Är du säker på att det är du som gör fel?! Du kanske gör rätt och resten av kollegiet har anpassat sig till ett felaktigt system?!

Kramas! (Du får krama Jim i brist på mig ;) Dvs. hälsa honom så gott och säg att jag inte är det minsta avundsjuk på hans afrikatripp, ohnej...)

Anonym sa...

Håller med Berander där! Jag har en känsla av att systemet är galet. Det går inte att planera viss tidsåtgång. För tankar tar tid. Och människor tar tid och det behöver vara så. Och det går inte att kvantifiera även om både arbetsgivare och fack tror detta.

Det är nu med alla saker som vi lärare ska göra upptill som det blir världens utmaning.

Fastna inte i den tid du fått nu - hitta en annan vinkel så fixar du det!