tisdag 17 februari 2009

Torrt

Jag har torr hud. När det blir kallt är blir den extremt torr. Särskilt fläckvis. Särskilt i ansiktet. Bästis, som alltid har varit min skönhetsguru, säger att jag MÅSTE skaffa mig en fuktighetskräm och börja ta hand om min hy. Det har hon sagt i säkert ... 20 år? Och då och då så går jag och köper någon kräm som jag hört ska vara bra, och så är jag duktig i några dagar, och sedan blir krämen stående tills det är dags att slänga den.

Det bökiga med att hålla på och smörja in sig är ju att man måste tvätta sig först. Det är inte det att jag är någon slags hygienfara, men tvål och vatten sliter på min hy. Hårt. När jag duschat känns det som jag har ett lager silkepapper längst ut, som hotar spricka. "Smörj in dig då!" säger säkert vän av ordning. Men det är ju ett helt jäkla företag! Om jag skulle duscha varje dag (säg 10 min) och sedan smörja in mig (10 minuter), sedan torka tillräckligt för att sätta på kläder utan att känna att allt fastnar (isch, minst 10 minuter) så skulle jag inte ha något liv känns det som... Om jag inte duschar mer än en gång i veckan, så återfettar kroppen sig själv hjälpligt. Utom på händerna, smalbenen och i ansiktet.

Och vilka krämer ska man välja? Helosan är uteslutet. Sedan finns det de där andra, superfeta, som är JÄTTEBRA, om man vill gå naken. Eller steka något. Man blir mjuk i huden, men det ligger också ett blankt lager på huden. Och sedan finns de de halv feta, de går bättre, men ska man då köpa billiga Vaselin intensive care på GeKås, eller måste man lägga 400 spänn på en tunna Fenuril på Apoteket? För det går åt en del. Sedan har man ju de där mest luktagottiga lotionerna, som man får smörja in sig flera gånger om dagen med om de ska göra någon varaktig nytta...

Och så måste man ha särskilda krämer för olika delar av kroppen... Och olika delar av dygnet... Om jag tvättar ansiktet och smörjer in mig med nattkräm, måste jag då tvätta mig igen på morgonen innan jag smörjer in mig med dagkräm? (Det skulle kanske fungera 4 månader om året, innan frosten lägger sig) Måste man ha ögonkräm, kräm för halsen och dekoltaget? Hur stor krämbudget bör man ha?

Suck... Jag hade tänkt att jag skulle unna mig ett besök på Kicks för konsultation när jag tappat tre kg. Men nu har jag inte råd. Och jag vet ju inte om de är så bra heller.400 spänn för konsultationen, och sedan skulle de säkert pracka på mig krämer i små förpackningar för lika mycket till. Det är grymt jobbigt det här. Man förstår att inte Victoria Silvstedt kan ha ett riktigt jobb...

Inga kommentarer: