måndag 9 februari 2009

Måndag i sängen

Här ligger jag och är onödig. Suck. Visst kunde jag städa lite. Kanske tvätta. Men jag vill inte. Ont i magen, trött och trist. Fullmåne och PMS sucks!

Kunde inte heller hålla mig från jobbets internpost. Vilket naturligtvis kostade en halvtimmes förtroende tid av den timmen jag hade kvar denna veckan, vilket gör att jag ligger back för nästa vecka, redan. "Vad pratar hon om?" ser jag mina läsare tänka. Jo, ser ni, jag har kommit på ett system!

Bakgrunden är följande: Lärare har länge haft ryktet om sig att spela golf på sin förtroendetid, som är de 10 timmarna av de 45 timmarna som inte behöver läggas mellan 8 och 17 och på arbetsplatsen. Dock har jag under de senaste åren (jodå, de finns, men den yngre generationen är inte fullt så klippsk) sett väldigt få sådana pedagoger. Däremot träffar jag dagligen sådana som lägger 20 timmars förtroendetid i veckan, utan att vara medvetna om det.

Vad ska förtroendetiden användas till? Det är upp till den enskilda läraren, men saker som är svåra att utföra på arbetsplatsen, t ex att se dokumentärer eller filmer som kan användas i undervisningen, läsa in nytt material, studera nya läromedel, vara kreativ, konstruera uppgifter och prov, hålla sig uppdaterad i sitt ämne (jodå, det tar en jäkla tid att hänga med så att man inte blir en av de där lärarna som anklagas för att aldrig varit ute i verkligheten) och rätta utan att bli avbruten. Dessutom är det förtroendetiden som går åt när föräldrar ringer och är oroliga, när elever SMSar och frågar om läxor, de obligatoriska jäkla utvecklingssamtalen som föräldrarna absolut vill ha på kvällstid (undrar varför de kan gå och klippa sig på dagtid?) och när man kollar jobbmejlen.

I mitt nuvarande sköra tillstånd håller jag på att lära mig vad som är arbete och hur mycket tid man ska använda till jobb. Jag har 2,5 timmars förtroendetid i veckan, förutom de 2 timmar och 12 minuter som jag tillbringar på min arbetsplats 4 dagar i veckan. Dessa 2,5 timmar delade jag upp i 15 minutersintervaller och gjorde 10 små rutor i min kalender på varje veckouppslag. När jag förbrukat 15 minuter sätter jag helt enkelt ett kryss. Det funkar jättebra! Det är lite frustrerande att se hur snabbt förtroendetiden rinner iväg, och då är jag ändå ganska generös och sätter inte kryss bara hur som helst, räknar bort sociala samtal eller när jag bara liksom tänker på olika elevers problem eller saker som skulle behöva göras.

Just nu är jag redan och naggar på vecka 9s tid. Och värre lär det bli, eftersom jag bara måste ha en projekthandledning på torsdag, som ligger utanför min arbetstid, och sedan är det dags för PA-rapporter som ska skrivas och då växer handledningstiden massivt. Ja, huvva, jag är långt från nirvana...

Inga kommentarer: