torsdag 29 januari 2009

Hela julen i en matta

Vid fyra åker jag och blir borta hela helgen. Jag borde ha packat igår, men tröjan som jag absolut måste ha låg i tvätten och då måste jag ju tvätta. Farsan ska sova över och jag tänkte att lite ordning får det väl vara, så jag började städa för att kunna dammsuga. Påsen var full, så jag bytte den också, och så satte jag igång.

I ett rasande tempo dammsögs dörrmattan i groventrén, lagades snabbt med silvertejp och stoppades i en tvättkorg, i väntan på efter moppet. Dammsög under elementet i hallen för första gången sedan oktober och bakom skohyllan, mattan fick en duving på både fram och baksidan och rullades ihop för att moppen skulle få ta även under den stora, som sällan flyttas på. Hundens mat åkte upp på bordet tillsammans med allt annat och köksgolvet skrubbades så att de tryckta fläckarna på laminaten bleknade. Vardagsrummet fick jag ta i två omgånger.

Ryamattan flyttade jag inte på. Jag lyfte lite på kanten för att jag skulle moppa. det skulle jag inte gjort. Ut flög lika mycket skit som jag dammsugit upp för trettio sekunder sedan: gamla russin, bitar av appelsinskal, något barr, gammalt gräs.... You name it. Jag suckade och skakade lite försiktigt alla kanterna och vek in dem prydligt under soffbordet, dammsög en gång till, och moppade, innan jag försiktigt vek ner kanterna igen.

När det våras ska jag köpa mig en gammeldags mattpiska. I rotting. Så ska jag banka skiten ur mattan, bokstavligt talat. Och sedan har jag ju något konkret att hota ungarna med när de inte gör sina läxor!

Vi hörs på måndag!

Inga kommentarer: