torsdag 8 januari 2009

I färg

Genus-föreläsningsdag på jobbet. Mååånga är skeptiska till detta, för det TRYCKER att de behandlar minsann inte någon utifrån några stereotyper, alla deras värderingar är för goda att ifrågasättas och diskuteras och genus-diskussionen är bara intellektualiserad smörja och rent av ett hot mot mänskligheten. Jag har fasat för den här dagen, och det var med ganska stor belåtenhet jag kunde konstatera när Moralens Väktare grep ordet och började predika sexualmoral att jag redan hade förbrukat dagens arbetstid och hela veckans förtroendetid. (Jag får jobba 2 timmar och 15 minuter, plus 2 och en halv timma i veckan i förtroendetid. ) Tänk om man alltid hade kunnat göra så; gå när man inte orkade med negativism och idiotiska åsikter?
Orsaken till hans utläggning var att Annika Carlsson Bergdahl och Jerker Andersson under en och en halv underhållande timme berättat om sina möten med tonårsgrabbar och läst ur sin bok Killar om de unga männens åsikter om allt från fåfänga, pappaledighet, jämställdhet och muskler. Några citat berörde sex och Carlsson Bergdahl konstaterade att även om saken verkade ha förändrats något till det bättre, betraktas fortfarande en kille som gör erövringar som "stud" och tjejer som har många partners som horor. Carlsson Bergdahl visade även på att flera av killarna kommenterat detta som orättvist och sa att det var i alla fall positivt.

Moralens Väktare satt ganska långt bak i lokalen, så jag såg inte uttrycket i hans ansikte, men när det blev dags för frågestund var hans första kommentar:
-Du säger att killar betraktas som hingstar och flickor som horor och det låter som du försvarar det sortens utsvävande sexualbeteende!
-Nae, det jag sa var nog att tyvärr så är det så att killar och tjejer inte har lika stor makt över sin sexualitet...
-Ja, men är det inte så att ungdomars sexualvanor idag ställer till en oändlig massa problem, särskilt för unga flickor, och det låter som du anser att det är önskvärt att de har många sexpartners...
-Nej, det sa jag inte och jag menar inte heller att det är önskvärt att flickor ska slåss mera för att ta plats på samma sätt som det tyvärr verkar vara naturligt för många pojkar att ta till knytnävarna, bara att de ska ha samma rätt i det normativa samhälle vi lever i, att leva ut sin sexualitet, som pojkarna har.
-Ja, men....
Då tog jag min kappa, min keps och min väska och gled ut genom dörren och gick för att titta till "min" klass, som kommit in en dag tidigare för att måla om "sitt" klassrum. De har förhandlat med kommunens förvaltningschef själva och utverkat tillstånd. De skulle precis äta lunch, så jag hängde på, istället för att gå hem och äta smörgås.

Caroline, Anna, Alex, Sandra, Evelina, Linnea och Fanny, ni är fatastiska!!!
Fick precis ett roligt meddelande från Linda, som drivit genus-temat (och fått ta emot en del skit för det), och råkat i diskussion med Moralens Väktare under eftermiddagens grupparbete. Det ska bli sååå roligt att få höra vad som hände. Återkommer med nyheter senare!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar om inte Moralens Väktare har lite för tråkigt på jobbet? Precis som de som skvallrar för att få lite dramatik i livet så behöver kanske M.V. skapa sin egen dramatik för att få lite energi i livet?

Var och en blir lycklig på sitt. Jag tycker nog att man ska få gå när man tröttnat på energitjuvar. Bra gjort!

Anonym sa...

aaaaaaaaaaaw, vårt gamla klassrum! HAHA - låt mig gissa, Moralens Väktare är väl Jan sture N.? VISST? ELLER hur?!?! Snäääälla, berätta för mig. Jag lovar att inte avslöja dig! :-) Han är galen! Jag förstår inte hur han orkar hålla på så, om det är han.

Berander sa...

Hur orkar MV? Jag blir matt bara av att läsa om hans anfall...

Vissa människor ska man bara tycka synd om (om inte annat för att det irriterar dem ;)) men i det här fallet orkar jag faktiskt inte just nu.

*puh*

LottaN sa...

Jajemän Mina, rätt på alla punkter.