tisdag 20 januari 2009

Hund-ra anledningar till att inte...

... skaffa husdjur, second hand eller annat.

Kom hem från jobbet strax efter tolv. Eftersom jag var så yr i morse tog Kronprinsen bara hunden runt kvarteret, innan han hastade iväg, försenad till första lektionen, men nu planerade jag en rejäl sväng i solskenet som lurade bakom molnen. Fåglarna pep och skrek lovandes vår.
När jag kom in kände jag direkt att det luktade lite skumt. När jag lämpade av ryggan i sovrummet lade jag märke till en suspekt fläck i dubbelsängen. En blick på hunden visade korresponderande klet på hundens långhåriga bakdel. Jäklar!

Vi tog en promenad. Inte den långa, ljuvliga, utan en lite längre vardagspromenix på en 30 minuter. Hunden satte sig och krystade med jämna mellanrum, och presterade några droppar som inte såg så hälsosamma ut, men som inte ens var fasta nog att skrapa upp med påsen, så jag sparkade grus och löv över.

När vi kom hem var det marsch in i duschen, bakdelsschamponering och tillika torkning, inklusive bortklippning av päls/bajsklumpar. Hunden genomled det hela olyckligt, och gick sedan och ställde sig vid altandörren. Det verkade som en bra idé. Medan jag släppte ut honom lade jag märke till att Prinsessans fönstermålning var alvarligt vandaliserad av kloskrap. Sedan vidtog Karlbergsvägen CSI, som efter en timme kommit fram till följande:

Någongång mellan kl 11 och kl 12 känner den skyldiga/offret att det är akut läge och springer mellan de olika dörrarna. Vid altandörren gör han alvarliga utbrytningsförsök, men misslyckas. (bevis: torkstatus på fekalier, skrapmärken på fönster) I panik söker han sig då till ett av favoritställena, Prinsessans säng, där han försöker komma till ro bland duntäcke, nallar och kuddar. Detta löser inte hans problem, utan tvärt om sker en explosion i bakänden. (bevis: Stor pöl lös avföring, med några klumpar som talar för förstautbrott) Detta upprör offret/förövaren så att han i panik hoppar ner från sängen och rusar ut ur rummet. (Bevis: Stänk av feacis på sängstomme, golv, trasmatta, div kläder och bokhylla.) Han rusar sedan ner till altandörren igen, där förmodligen ett nytt utbrytningsförsök görs (bevis: pöl av halvlös avföring delvis på dörren och trösklen, dörrmattan och parketten.) Sedan tar den olycklige sin tillflykt till dubbelsängen för att vila (bevis: kladdfläck) När matte kommer hem sitter en olycklig jycke innanför dörren (bevis: kladdfläck på klinkers).

Stackars hunden. Lite synd om mig också. Fyra maskiner tvätt. Stackars miljö. Undrar vad som utlöste det den här gången?

2 kommentarer:

Berander sa...

Nu var det väl visserligen #2 som jycken hade problem med, annars hade ju adressen till denna blogg varit rätt talande för situationen?!

Anonym sa...

hahaha, min första tanke var; vilken tur att ni har en fungerande tvättmaskin nu iaf !