onsdag 14 januari 2009

Sömnlöst

Det var en bra dag igår. Humöret på topp och förhållandesvis mycket studs i fötterna. De två timmarna och tolv minuterna rusade förbi och jag fick inte gjort mer än en av de tre saker jag hade på listan, men jag fick gjort mycket mer som inte var med på densamma. Sedan gick jag hem och åt Chili sin Carne, fast med sojafärs i stället, fick stressa till KB-terapeuten, och efter en timmes mangling där var jag så trött att jag bara ville somna! KBT kräver verkligen egeninsatts och är långt i från the quick fix. Vi pratade bland annat om mina svårigheter att somna de senaste veckorna och jag fick låna en bok och en avslappningsskiva att träna med. Dessutom ska jag träna på att vara snäll mot mig själv och ta ett utanförperspektiv för att dämpa de ständiga skuldkänslorna.
När jag kom hem var jag tvungen att lägga mig en stund. Jag bad ungdomarna att snälla väcka mig en timme senare. De spelade XBox, men samtyckte till både väckning och hundpromenad under min tupplur. Jag vaknade två timmar senare, av mig själv. Hunden hade inte varit ute. Dottern höll på att missa scouterna, för hon spelade fortfarande. Sonen hade givit sig iväg till teaterstyrelsemöte. Jag svor. Och lagade persiljerotssoppa med linser.
Började sloka igen vid 9 så jag tog en kopp grönt te, och tittade på nyheterna på TV4. Gick och lade mig vid 22.30. Läste lite i Sömnboken. Intressant. Jättesömnig vid kvart över elva och släckte. Och har inte somnat än. Jävla skit. Dessutom börjar jag klockan 8 i morgon. Kul.
Nä, det får nog bli insomningstabletter nu när Maken åker iväg. Jag brukar ha ännu svårare att somna när inte han är hemma. Jag har aldrig ätit insomningstabletter förr, men folk säger att det ska vara bra. I alla fall som en akutlösning, medan jag tränar med Sömnboken. Sometimes you have to go for the quick fix, it's only a question of knowing when.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.

Du borde kanske testa att låta bli att dricka te innan du går och lägger dig.

Även grönt te innehåller koffein, och beroende på vilket grönt te och hur du brygger det, kan man komma upp i nivåer som närmar sig kaffe om du dricker 3 ggr så stor mängd te jmf med kaffe.

Vissa människor är mycket känsliga för koffein.

Mycket bra te köper man hos www.gronateimporten.se De tipsar även om att man kan tillämpa en snabb första bryggning som man häller ut, för att minska koffeinhalten. Du borde också testa att dricka vitt te, vilket många tycer är ett bättre kvällste.

Lycka till.

Sofie

Anonym sa...

Jag säger bara en sak: KAMOMILLTE! Det gör i alla fall mig avslappnad och skön!

Annars kör jag sömntåget klockan 22 (då går mitt) missar jag det kan jag vara uppe till två. Alla har ett eget sömntåg (tid när insomning lättast sker) när går ditt?

Och när inget annat hjälper så lyssnar jag på en CD-bok, gärna Agatha Christie. Jag måste ha fått många gonattsagor lästa för mig som barn, för om jag lyssnar på en CD-bok i sängen på kvällen så somnar jag efter ca en halvtimme. Betingad reflex?

Men det bästa är att lugna ner sig en timme innan sömntåget; ingen teve, skön musik, skumbad och lite meditation - då brukar mina insomningssvårigheter bli ett minne blott.

Det kan ta lite detektivarbete vilket som är bäst för dig, men ge dig inte! Och sov gott!

LottaN sa...

Tack tjejjer, för goda tips! Hade ingen ANING om att grönt te innehåller koffein!!

Anonym sa...

Du gör KBT! Jag gjorde den för några år sedan och den var väldigt bra.

Ett tips till är att låta bli att skynda sig. Bara göra det som man håller på med just då i lugn och ro och koncentrera sig på det. När det blir tid för någonting annat ska man avsluta det man håller på med i god tid.

LottaN sa...

Mmmm, Margo... Lättare sagt än gjort i mitt jobb... Veckans KBT-läxa handlar om att hitta metoder för att avgöra när det är ok att bli störd och när det inte är ok. Inte för att jag har någon som helst förhoppning att folk inte ska störa... Jag måste bara lära mig att avvisa. Hmmmm. Och jag som inte tycker om att avvisa folk.
Kram