onsdag 21 januari 2009

jahupp.

Så gick ytterligare en dag. Var en vända på jobbet. Alldeles för tidigt visade det sig. Ett av problemen med att jobba 2 timmar och 12 minuter om dagen är att det är himla svårt att hålla reda på när man ska börja, och komma ihåg när man ska sluta, speciellt när det ligger en 15 minuters fika rast mitt i.

Kom äntligen igång med betygssättningen. Först skrev jag in alla Sps betyg, som ju var klara. Men preciiis innan jag tryckte på knappen kände jag att nääää, det känns inte rätt. Några av dem kändes väl generösa. Så jag raderade dem igen, och tänkte att jag skulle prata med min vikarie lite till.

Sedan skrev jag in Bf-betygen i engelska. Och tittade en gång till på dem. Mmm, måste nog titta EN gång till på de nationella proven så jag inte sätter alldeles åt skogen höga eller för låga betyg... Raderade. Tittade på de nationella proven än en gång, och konstaterade att jo, det stämde nog i alla fall.

Särskilt tittade jag på en prov del, för en speciell elev... Hans betyg hade jag redan förut bestämt mig för, men jag vill aldrig vara i en situation där mina elever känner att jag inte har tillräckligt på fötterna, och med den här eleven tänkte jag nog att hans mamma skulle ha ett eller annat att säga om sonens tillkortakommanden. Jag tog upp uppsatsen. Ämnet: Beskriv och jämför två filmer och varför du tycker om dem/inte tycker om dem. På engelska.

Eleven hade skrivit om Hancock. En film som jag förövrigt inte sett. Språket var underligt ryckigt och texten innehöll ord som jag nästan var hundra på att inte den här speciella eleven vanligtvis använde... Fuska på ett NP? Hmm... Jo, han hade ju uteblivit från det ordinarie provtillfället och fått lov att skriva på lektionstid, ensam i ett rum (för det finns ju inte folk som kan sitta och vakta en elev, liksom), visserligen med glasväggar på två sidor...

Jag tog en av de första meningarna i texten och gjorde en sökning hos min vän Google. Jag upptäckte inte att jag stavat fel till Hancock förrän jag tryckt på enter-tangenten, och svor lite tyst. Jag skulle precis göra om sökningen när jag såg att överst på sidan fanns den exakta formuleringen, med stavfel och allt. Länken ledde till en filmrecensions-sajt. Med markeringspenna färglade jag en tredjedel av elevens korta text. Valde en ny mening och hamnade hos Wikipedia. Resten av texten, förutom fem eller sex meningar färglades vackert. De meningar som var kvar var närmast obegripliga ändå.

Med uppsatsen och utskrifterna i handen knatade jag bort till Red Light District. Tant Rektorn satt och åt. Jag delgav henne historien.
- Även om man nästan måste beundra fräckheten, så känner jag ändå att grabben måste tas i hampan lite. Kan inte den stora, stygga rektorn ta och skrämma upp honom lite grann, frågade jag med huvudet på sned.
Hon skrattade, och jag såg en skärva av sadism glänsa till i hennes öga. Med len röst sa hon:
-Joodå, den stora stygga rektorn ska genast kalla honom till samtal.
Jag tror att jag såg en huggtand blänka till när stoppade in nästa lass av chorizo och mos från Torggrillen.

Med lättat hjärta kunde jag sedan skriva in alla betygen, trycka på sänd, skriva ut en kopia och gå hem. I morgon SKA jag skriva in de övriga betygen. Och gå och skriva på betygskatalogerna.

1 kommentar:

Anonym sa...

3G - baby!

Eller som jag tycker: att ska det fuskas, ska det fuskas så briljant att man blir imponerad; med korrekt stavning, rätt grammatik och gärna några egna kommentarer i samma stil! DÅ, möjligtvis, kan jag tänka mig att betygsätta eländet. (^_^) Men även det kräver ju viss inlärning och arbete - ha!