torsdag 22 januari 2009

Impromptu betygssnack

På morgonpromenaden med Hunden blev jag upphunnen av eleven från igår.
-Hej, sa han lite osäkert, du ville prata med mig?
Jag tänkte febrilt... Ville jag det? Helst inte tänkte jag, och särskilt inte nu. Jag JOBBAR inte än, ju! Mina 2 timmar och 12 minuter börjar kl 13.00 idag, och jag förbrukade min förtroende tid igår när jag satt och avslöjade ditt patetiska fusk. Men jag sa naturligtvis leende:
-Godmorgon! Ja, det var ju om ditt engelska-betyg... Du har ju inte fått godkänt på kursen, som du kanske redan vet.
Han nickade lite moloket.
-Och sedan så kommer Rektorn att vilja ha ett samtal, fortsatte jag med tydlig rynka mellan ögonbrynen.
Han såg förskräckt ut. Jag fortsatte obönhörligt.
-Och jag tror att du förstår varför.
Han tvekade ett ögonblick och ville inte möta min blick. Sedan nickade han.
-Men om du VILL fortsätta att jobba med din engelska så ta kontakt med Resurscentret med en gång. Det är dumt att vänta.
Han nickade en gång till och vinkade lite och cyklade iväg.

När jag gjort mitt utvecklingssamtal kollade jag mejlen. Tant Rektorn hade skickat ett beklagande mejl:
"Konstaterade vid närmare granskning av materialet att eleven tillhör X-programmet, så jag går miste om nöjet. Har skickat ärendet till X-programmets rektor."
Jag hoppas att den rektorn morrar bra också.

1 kommentar:

Emeles sa...

Bah - fusk-schmusk. INGENTING är fusk om det inte inbegriper knöliga lappar eller otydlig text i handen. Allt annat är ren forskning.